تبلیغات
گروه پزشکان پوست,مو,لیزر و لاغری ایرانا - برای افزایش اشتها چه باید کرد ؟
 
گروه پزشکان پوست,مو,لیزر و لاغری ایرانا
پنجشنبه 7 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : بهرام آیرملو


222.jpg

فردی كه دچار كمبود یا فقدان اشتهاست، خیلی كمتر از حالت معمول غذا می خورد. كمی ِ اشتها معمولاً به دلیل هضم كم مواد غذایی است. با جویدن طولانی غذا و نوشیدن مایعات سرد این حالت بدتر می شود. گاهی اوقات هم به دلیل عوامل روحی است.

عمل هضم به دلیل نفخ و گاز معده، كاهش حس چشایی و تنفس بد كاهش می یابد كه معمولاً باعث كمبود انرژی مورد نیاز بدن می شود.

كاهش اشتها باعث كاهش وزن می شود. پس یكی از راه های افزایش وزن درافراد لاغر ، افزایش اشتهای آنهاست.

كاهش اشتها می تواند به دلیل عوامل زیر باشد :

اشكال در بلع مواد غذایی

استفراغ و تهوع

تغییر یا كاهش حس چشایی

احساس سیری

رشد تومور

افسردگی

درد

در بیشتر موارد، كاهش اشتها مشكل ثانویه است یعنی اختلال در سلامتی بدن، باعث كاهش اشتها می شود.

برای افزایش اشتها چه كاری باید انجام داد؟

سعی كنید هرروز 3 وعده غذایی كامل و 3 میان وعده داشته باشید.

بین وعده های اصلی غذایی، چیزی نخورید.

برای افزایش هضم غذا و اشتها، می توانید یك وعده را مصرف نكنید تا برای خوردن وعده بعدی، اشتهای بیشتری داشته باشید.

 سعی كنید وعده های غذایی خود را در اوقات معینی مصرف كنید؛ یعنی برنامه غذایی مشخص و سر ساعت داشته باشید. مثلاً صبحانه را در ساعت 7 صبح ، ناهار در ساعت 12 و شام در ساعت 7 شب. همچنین اگر اشتهای شما برای صرف وعده اصلی كاهش نمی یابد ، می توانید دو میان وعده ، یكی در ساعت 10 صبح و یكی در ساعت 4 بعد از ظهر و نیز قبل از خواب میل كنید.

 

تا جایی كه می توانید، غذا بخورید. با اشتهای زیاد غذا بخورید، زیرا تفكر شما در هضم و جذب غذا بسیار مؤثر است.

 

به غذا به عنوان بخشی از درمان بیماری خود نگاه كنید؛ یعنی نگوئید میل ندارم. فكر كنید دارو مصرف می كنید.

حتماً صبحانه بخورید.

غذاهای خوشمزه را با فاصله زمانی كم و هر بار به مقدار كم مصرف كنید.

غذاهای پر كالری مصرف كنید كه به راحتی خورده می شوند؛ مثل انواع دسر، ژله ، بستنی ، ماست و شیر پرچرب، شیرموز و شیركاكائو .


غذا را سرد یا با دمای معمولی بخورید تا طعم و بوی آن را كاهش دهد.

كاری كنید اوقات صرف غذا دلپذیر و خوشایند باشد.

در منزل همراه با اعضای خانواده و در خارج از منزل با دوستان خود غذا بخورید.

بعد از تمام شدن غذا، آب و سایر نوشیدنی ها را بنوشید، زیرا نوشیدن مایعات در موقع صرف غذا باعث می شود خیلی زود احساس سیری كنید.

قبل از صرف غذا، یك ساعت ورزش كنید ، ولی سنگین نباشد.

 

كارهایی را كه نباید انجام دهید :

خودتان را مجبور به خوردن نكنید.

كاری نكنید كه این كم اشتهایی، روابط شما را با سایر خانواده اتان تحت تاثیر قرار دهد.

اشتها آورها :

برای خواندن ادامه ی مطلب بر روی لینک زیر کلیک نماید

مشاهده در وبسایت کلینیک





نوع مطلب : مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :